مفهوم خیارات در معاملات از دیدگاه حقوقی

  • shayan eslami توسط shayan eslami
  • 1 سال پیش
  • سایر
  • 0
مفهوم خیارات در معاملات

مفهوم خیارات در معاملات

مفهوم خیارات در معاملات از دیدگاه حقوقی و اهمیت آشنایی مشاورین املاک با این مبحث بر کسی پوشیده نیست. هر روز شاهدیم که راهروی دادگاه ها پذیرای کسانی است که صرفا بدون علم و اطلاع کافی نسبت به مفاهیم حقوقی در معاملات کارشان به دادگاه کشیده شده است. افراد با تجربه در بازار معاملات به خوبی اگاهند که تسلط بر مفاهیم حقوقی و قانونی برگ برنده در هر معامله ای است. اساس تنظیم قراردادهای کتبی در هر معامله ای مشخص کردن برخورداری طرفین از حقوق قانونی و وجودی شان است. یکی از مهمترین این حقوق استفاده از خیارات است. در واقع مشخص کردن حق استفاده طرفین از خیارات قانونی خودشان مهمترین بخش یک معامله را تشکیل می دهد.

به دلیل پیچیدگی های مهم معاملات ملکی اهمیت بسیاری دارد که مشاورین و مدیران دفاتر املاک با مفاهیم حقوقی بالاخص مفهوم و اثرات قانونی خیارات آشنا شوند. بدین ترتیب مدیران دفاتر املاک می توانند حافظ منافع قانونی و شرعی طرفین معامله باشند.

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد و انواع آن، در درک مفهوم خیارات به ما کمک می کند. از لحاظ میزان اثر و ماندگاری دو نوع عقد یا قرارداد داریم که بشرح زیر است:

  1. عقد جایز : عقدی است که هریک از طرفین معامله در هرزمان که اراده کند بتواند آن را بهم بزند. مثلا عقد وکالت
  2. عقد لازم : عقد یا قراردادی است که هیچ یک از طرفین با اراده و میل شخصی خود نتواند آن را به هم بزند. این عقد فقط در مواردی که شرط شود قابل فسخ است. با استفاده از خیارات طرفین می توانند عقد لازم  را برهم بزنند. مثلا عقد اجاره یا خرید و فروش ملک

مفهوم خیارات در معاملات

استفاده از خیارات در معاملات صرفا برای جبران خسارت و یا فسخ معامله است. این موضوع مبنایی برای اعلام جرم برعلیه مقابل نیست.

برای نمونه فرض کنید که در جریان فروش یک ملک به علت پنهان کاری فروشنده در خصوص امکانات ملک، خریدار می‌تواند با مستندات قانونی خود ادعای فسخ معامله را داشته باشد. این ادعا صرفا در دادگاه حقوقی قابل طرح است.

ماده 396 قانون مدنی خیارات در معاملات را به 10 دسته تقسیم کرده که تعدادی از آن‌ها در معاملات ملکی بیشتر کاربرد دارند. سعی ما در این مقاله بر آنست که مورادی را که در معاملات ملکی تاثیر بیشتری دارد را برایتان شرح دهیم.

ادامه مطلب در صفحه بعد
ادامه مطلب در صفحه بعد

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
close vindow

کارشناسان مجرب

دپارتمان مهندسی و املاک پاسارگاد 

آماده پاسخگویی به سوالات ملکی شما هستند

 32112642 – 013

ایران و جهان  محدوده فعالیت ماست